Dlaczego lęk powoduje nudności? Doktor waży

Po poradzeniu sobie z czymś, co wzmaga Twój niepokój – napiętym spotkaniu w pracy, kłótni z drugą połówką, ratowaniu kota przed wyskoczeniem z okna na trzecim piętrze – możesz poczuć, że wraca śniadanie, by się przywitać. Nudności są dość częstym efektem ubocznym lęku, ale dlaczego radzenie sobie ze stresem miałoby sprawiać, że chciało się rzucać?

„Przyczyną, dla której stres, niepokój, a nawet strach mogą powodować problemy trawienne, jest fakt, że nasze jelita i mózg komunikują się ze sobą za pośrednictwem bezpośredniej ścieżki zwanej osią jelito-mózg” – mówi dr Jaclyn Tolentino, lekarz w firmie Parsley Zdrowie, mówi Bustle. To pozwala mózgowi wysyłać sygnały do ​​jelit i odwrotnie. „Sygnały te mogą wpływać na różne rzeczy, od zwiększonego apetytu i przepysznej reakcji, gdy nasz mózg po raz pierwszy rejestruje widok pysznego posiłku, po skurcze żołądka, gdy mamy do czynienia z napiętą sytuacją lub napiętym terminem w pracy”, dr. , Mówi Tolentino.

Te skurcze są jednym z winowajców za falami nudności, które możesz odczuwać, gdy jesteś niespokojny. „Wysoki poziom lęku może zmienić nasze ciało w tryb walki lub ucieczki, reakcji organizmu na bardzo stresujące sytuacje” – mówi dr Tolentino. Tryb walki lub ucieczki robi wiele rzeczy, w tym zwiększa tempo oddychania i wysyła krew do mięśni, aby pomóc Ci uciec, ale także uwalnia hormon stresu, kortyzol, do krwioobiegu. To może skończyć się skurczem mięśni wokół brzucha, tworząc wrażenie, że zawartość pojawi się ponownie w Technicolor.

Twoje mięśnie brzucha mogą również napinać się, gdy jesteś niespokojny, co może być niewygodne dla żołądka; to ten sam mechanizm, który sprawia, że ​​czujesz się trochę chory, kiedy robisz kilka intensywnych brzuszków z rzędu.

Catherine McQueen / Moment / Getty Images

Duży niepokój utrzymujący się przez długi czas może sprawić, że będziesz bardziej podatny na problemy z jelitami, w tym nudności. „Przewlekła ekspozycja na stres i hormony związane z reakcją na stres mogą również zaburzać mikroflorę jelitową – co może być kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do dolegliwości żołądkowo-jelitowych” – mówi dr Tolentino. Amerykańskie Stowarzyszenie Lęku i Depresji (ADAA) zauważa, że ​​kiedy jesteś niespokojny, kortyzol dostaje się do przewodu pokarmowego, kiedy może zakłócać florę jelitową i zmniejszać produkcję przeciwciał. Badanie opublikowane w 2018 roku w PNAS odkryli, że przewlekły lęk może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia chorób żołądkowo-jelitowych, a także może podrażniać wyściółkę żołądka, czyniąc go podatnym na drobne zaburzenia, takie jak skoki kortyzolu.

Radzenie sobie z nudnościami wywołanymi lękiem może oznaczać bieganie na miejscu, picie wody lub przyjmowanie leków uspokajających żołądek, takich jak Pepto-Bismol, ale ponieważ jest to objaw problemów lękowych, również wymagają one uwagi. Dobrym pomysłem może być wizyta u lekarza lub specjalisty ds. Zdrowia psychicznego, aby dowiedzieć się, jak zmniejszyć reakcje lękowe, poprzez głębokie oddychanie, ćwiczenia medytacyjne i terapię.

Ekspert:

Dr Jaclyn Tolentino MD

Cytowane badania:

Appleton, J. (2018). Oś jelitowo-mózgowa: wpływ mikrobioty na nastrój i zdrowie psychiczne. Medycyna integracyjna (Encinitas, Kalifornia), 17(4), 28–32.

Foster, JA, Rinaman, L. i Cryan, JF (2017). Stres i oś jelitowo-mózgowa: regulacja przez mikrobiom. Neurobiologia stresu, 7124–136. https://doi.org/10.1016/j.ynstr.2017.03.001

Gao, X., Cao, Q., Cheng, Y., Zhao, D., Wang, Z., Yang, H., Wu, Q., You, L., Wang, Y., Lin, Y., Li, X., Wang, Y., Bian, JS, Sun, D., Kong, L., Birnbaumer, L. i Yang, Y. (2018). Przewlekły stres sprzyja zapaleniu jelita grubego, zaburzając mikroflorę jelitową i wyzwalając odpowiedź układu odpornościowego. Materiały z National Academy of Sciences w Stanach Zjednoczonych Ameryki, 115(13), E2960 – E2969. https://doi.org/10.1073/pnas.1720696115.