Dlaczego kofeina mnie nie budzi? Eksperci wyjaśniają

Konsekwentnie jesteś gotowy na jogę o 8 rano, mając w organizmie tylko OJ, ale twoja najlepsza przyjaciółka nie może z nikim rozmawiać, dopóki nie wypije 20 uncji zimnego naparu. „Kofeina mnie nie budzi”, upierasz się, ale dlaczego reszta świata potrzebuje jej do funkcjonowania? Odpowiedź może leżeć w twoich nawykach związanych ze snem — lub w fakcie, że kawa nie jest ostateczną pobudką, którą zakładasz. Eksperci mówią Bustle’owi, że kofeina może zrobić tylko tyle, aby obudzić Cię rano, niezależnie od tego, czy jest to mrożone Americano, czy podwójne espresso tak mocne, że mogłoby stać samo bez filiżanki.

„Kofeina sprawia, że ​​mózg jest bardziej czujny, odgrywając rolę stymulatora ośrodkowego układu nerwowego w ciele” – mówi dr Sanam Hafeez, neuropsycholog, Bustle. Zauważa jednak, że jego wpływ na mózg i produktywność ma swoje ograniczenia. Badanie opublikowane w Journal of Experimental Psychology: uczenie się, pamięć i poznanie w 2021 roku okazało się, że kiedy nie masz snu, kofeina może cię zdradzić, gdy najbardziej jej potrzebujesz. Jeśli pracujesz na długie zmiany, masz sąsiada, który lubi nocne telenowele, lub po prostu nie sypiasz najlepiej, kawa prawdopodobnie nie będzie tym, czego naprawdę potrzebujesz.

Jak kawa pomaga Ci się obudzić?

gahsoon/E+/Getty Images

Kawa pomaga ostrzec mózg — przynajmniej na chwilę. Hafeez wyjaśnia, że ​​kofeina poprawia Twoją uwagę, umiejętności pamięci krótkotrwałej, czas reakcji i szybkość przetwarzania informacji. Nagle będziesz bardziej uważny na otaczający Cię świat (i mniej prawdopodobne, że potkniesz się o swojego psa).

„Najbardziej zauważalny wpływ kawy na mózg to nie tylko zwiększona czujność; kofeina może również poprawiać nastrój i zdolności poznawcze” – mówi Bustle dr Seema Sarin, szef medycyny stylu życia w EHE Health. Mówi, że zwiększa tętno i ciśnienie krwi oraz uwalnia małe dawki hormonów adrenaliny, która zwiększa czujność, i dopaminy, która jest powiązana z przyjemnością. Działa również przez cały dzień. Badanie opublikowane w Granice w farmakologii w 2018 roku odkrył, że kofeina blokuje mózgowe receptory adenozyny, substancji chemicznej, która powoduje senność.

Kofeina działa również, jeśli oczekiwać to działa, mówi Hafeez. Ludzie często wierzą, że kawa może sprawić, że będziesz pracować ciężej, więc po latte z mlekiem owsianym zaczniesz naciskać i zachować większą czujność. Nawet jeśli uważasz, że Twoja kawa naprawdę Cię tworzy mniej skoncentrowany, mówi, nadal może mieć wpływ na szybkie rozpowszechnianie tych raportów — ponieważ będziesz myślał, że musisz przeciwdziałać ich skutkom.

Dlaczego kawa przestaje działać

Boy_Anupong/Moment/Getty Images

„Wzrost spożycia kofeiny niekoniecznie skutkuje zwiększonym poziomem czujności” – mówi dr Sarin. Wpływ kawy na czujność i wydajność wygląda jak kolejka górska: wznoszą się w górę i w górę, a następnie rozbijają się. Kofeina może pomóc w różnych zadaniach do pewnego momentu, ale potem całkowicie przestaje działać.

Ten efekt jest szczególnie wyraźne, gdy nie spałeś dobrze. Badanie w Dziennik Psychologii Eksperymentalnej przyjrzeli się 276 osobom, które otrzymały testy poznawcze, a następnie losowo przydzielono je do czuwania lub przesypiania nocy. Następnego ranka otrzymali te same testy i podali trochę kofeiny, aby pomóc. Wyniki pokazały, że kofeina pomogła w prostszych problemach, które wymagały szczególnej uwagi. Ale kiedy przyszło do bardziej złożonych zadań poznawczych — na przykład, gdyby ludzie musieli wykonać szereg kroków w podanej kolejności — kawa nie dawała wiele, a ludzie popełniali błędy. Kiedy miałeś złą noc lub generalnie jesteś pozbawiony snu, budząca magia kofeiny pomoże tylko w łatwych rzeczach i szybko się zużyje.

U niektórych osób działanie kofeiny słabnie znacznie wcześniej niż u innych. Dr Sarin mówi, że to zależy od tego, ile pijesz każdego dnia i jak długo minęło od ostatniego cappuccino. Jak mówi, dawka powyżej 200 mg kofeiny prawdopodobnie nie pomoże twojej czujności ani myśleniu, ale jeśli regularnie pijesz cztery espresso dziennie, możesz bardzo szybko zauważyć spadek.

Możesz być również bardziej produktywny nie z powodu swojej kofeiny, ale pomimo to. „Badania wskazują, że ci, którzy codziennie używają kofeiny, mogą wykazywać zwiększoną wydajność po prostu dlatego, że działają przeciwko uzależnieniu od kofeiny” – mówi Hafeez. Problem polega na tym, jak mówi, że uzależnienie od kawy może faktycznie przygnębić mózg, powodując depresję, lęk i bezsenność. Kawa przywraca mózg do bardziej normalnego poziomu funkcjonowania, przynajmniej na chwilę.

Więc jeśli zostałeś późno do maratonu Klacz z Easttown, kofeina może nie pomóc tak, jak chcesz – lub nie tak bardzo, jak powrót do łóżka.

Eksperci:

dr Sanam Hafeez

Dr Seema Sarin MD

Cytowane badania:

Dawkins, L., Shahzad, FZ, Ahmed, SS i Edmonds, CJ (2011). Oczekiwanie na spożycie kofeiny może poprawić wydajność i nastrój. Apetyt, 57(3), 597–600. https://doi.org/10.1016/j.appet.2011.07.011

James, JE i Rogers, PJ (2005). Wpływ kofeiny na wydajność i nastrój: odwrócenie odstawienia jest najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem. Psychofarmakologia, 182(1), 1–8. https://doi.org/10.1007/s00213-005-0084-6

Jin, MJ, Yoon, CH, Ko, HJ, Kim, HM, Kim, AS, Księżyc, HN i Jung, SP (2016). Związek spożycia kofeiny z depresją, lękiem, stresem i snem u koreańskiej młodzieży. Koreański dziennik medycyny rodzinnej, 37(2), 111–116. https://doi.org/10.4082/kjfm.2016.37.2.111

López-Cruz, L., Salamone, JD i Correa, M. (2018). Kofeina i selektywni antagoniści receptora adenozynowego jako nowe narzędzia terapeutyczne dla motywacyjnych objawów depresji. Granice w farmakologii, 9, 526. https://doi.org/10.3389/fphar.2018.00526

McLellan, TM, Caldwell, JA i Lieberman, HR (2016). Przegląd wpływu kofeiny na wydajność poznawczą, fizyczną i zawodową. Neuronauka i recenzje biobehawioralne, 71, 294-312. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.09.001

Pasman WJ, Boessen R., Donner Y., Clabbers N. i Boorsma A. (2017). Wpływ kofeiny na uwagę i czujność mierzone w warunkach domowych za pomocą internetowych testów poznawczych. Protokoły badawcze JMIR, 6(9), e169. https://doi.org/10.2196/resprot.6727

Stepan, ME, Altmann, EM i Fenn, KM (2021). Kofeina selektywnie łagodzi deficyty poznawcze spowodowane brakiem snu. Dziennik psychologii eksperymentalnej. Uczenie się, pamięć i poznanie, 10.1037/xlm0001023. Wcześniejsza publikacja online. https://doi.org/10.1037/xlm0001023